Икона божией матери путивльская. Путивльская История происхождения иконы

Из де-таль-но-го рас-смот-ре-ния све-де-ний, по-ме-щен-ных в раз-лич-ных ли-тур-ги-че-ских и ис-то-ри-че-ских до-ку-мен-тах о Пу-тивль-ской иконе Бо-жи-ей Ма-те-ри, сле-ду-ет, что по край-ней ме-ре два об-ра-за но-си-ли это на-име-но-ва-ние.

Один из них хра-нил-ся в Пу-тивль-ском Мол-чен-ском мо-на-сты-ре, дру-гой - в хра-ме Вос-кре-се-ния Хри-сто-ва г. Пу-тив-ля. Фак-то-ром, объ-еди-ня-ю-щим эти два об-ра-за, слу-жит то, что яв-ле-ния икон про-изо-шли на го-род-ских во-ро-тах, но в раз-ное вре-мя. В до-ку-мен-тах упо-ми-на-ют-ся раз-лич-ные да-ты яв-ле-ния об-ра-за - 1232, 1238, 1600 и 1635 го-ды.

Све-де-ния, по-ме-щен-ные на ки-о-те, в ко-то-ром хра-ни-лась ико-на Бо-жи-ей Ма-те-ри из Мол-чен-ско-го мо-на-сты-ря, пред-став-ле-ны в «До-но-ше-нии» игу-ме-на Ма-ну-и-ла. Из них сле-ду-ет, что «От со-зда-ния ми-ра в ле-то 7143 го-ду от Рож-де-ства Хри-сто-ва 1635 мая во вто-рой день в пер-вом ча-су дни бысть яв-ле-ние Пре-свя-тыя Бо-го-ро-ди-цы Оди-гит-рии во гра-де Пу-тив-ле яже внутрь гра-да у пе-ред-них Ни-коль-ских врат».

О вто-рой Пу-тивль-ской иконе сви-де-тель-ству-ет ис-то-рик на-ча-ла XX ве-ка oтец Иа-ков Ле-вит-ский: «Это-му го-ро-ду на пу-ти и бла-го-угод-но бы-ло Про-мыс-лу Бо-жию на-ка-нуне смут-но-го вре-ме-ни 2 мая 1600 г. явить чу-дес-но ико-ну Бо-жи-ей Ма-те-ри Пу-те-во-ди-тель-ни-цы, на-хо-дя-щей-ся в на-сто-я-щее вре-мя в Вос-кре-сен-ской церк-ви под ви-дом боль-шо-го и ори-ги-наль-но-го об-ра-за Бо-жи-ей Ма-те-ри, на зад-ней стене ко-то-ро-го на-хо-дит-ся сле-ду-ю-щая над-пись ки-но-ва-рью: „Ле-та 7108 го-да 2 ма-ия в 1-й час дне яв-ле-ние Пре-свя-тыя Вла-ды-чи-цы на-шея Бо-го-ро-ди-цы и Прис-но де-вы Ма-рии об-раз чест-но-го и свя-то-го Ея Оди-гит-рии во гра-де Пу-тив-ле в пер-вых го-ро-до-вых вра-тах“». В цер-ков-ных опи-сях, су-ще-ству-ю-щих со вре-ме-ни ос-но-ва-ния хра-ма, эта ико-на на-зы-ва-ет-ся «яв-лен-ной».

Су-ще-ству-ют све-де-ния, что чу-до-твор-ный об-раз Пре-свя-той Бо-го-ро-ди-цы дол-гое вре-мя на-хо-дил-ся на го-род-ских во-ро-тах и про-сла-вил-ся мно-го-чис-лен-ны-ми чу-до-тво-ре-ни-я-ми и зна-ме-ни-я-ми.

Бла-го-да-ря за-ступ-ни-че-ству Бо-го-ро-ди-цы через Свою свя-тую ико-ну, го-род Пу-тивль «от на-хож-де-ния в дав-них го-дах на град Пу-тивль та-тар-ских лю-дей, а в про-шлых го-дах от све-ев (шве-дов) неод-но-крат-но был из-бав-ля-ем».

Во вре-ме-на во-ин-ству-ю-ще-го ате-из-ма пер-во-об-раз чу-до-твор-ной ико-ны, как и мно-гие дру-гие свя-ты-ни Рус-ской Пра-во-слав-ной Церк-ви, был утра-чен. Со-хра-ни-лись лишь ил-лю-стра-ции в до-ре-во-лю-ци-он-ных из-да-ни-ях, где Бо-жия Ма-терь изо-бра-же-на с Пред-веч-ным Мла-ден-цем, дер-жа-щим в ле-вой ру-ке шар, как сим-вол Все-дер-жи-те-ля; у пра-вой ру-ки Бо-го-ма-те-ри изо-бра-же-на лест-ни-ца, в свою оче-редь сим-во-ли-зи-ру-ю-щая со-еди-не-ние зем-но-го с Небес-ным через Рож-де-ство Спа-си-те-ля. По-доб-ное изо-бра-же-ние встре-ча-ет-ся и на Мол-чен-ской иконе Пре-свя-той Бо-го-ро-ди-цы.

Несмот-ря на утра-ту древ-не-го об-ра-за, пра-во-слав-ный на-род и в на-ше вре-мя по-чи-та-ет Пу-тивль-скую ико-ну Пре-свя-той Бо-го-ро-ди-цы. К совре-мен-но-му спис-ку с чу-до-твор-но-го об-ра-за Бо-жи-ей Ма-те-ри, пре-бы-ва-ю-ще-му ныне в Пу-тивль-ском Пре-об-ра-жен-ском со-бо-ре, не ис-ся-ка-ет по-ток лю-бя-щих, бла-го-дар-ных сер-дец.

Явление чудотворной Путивльской иконы Богородицы последовало 2 мая 1635 г.
Путивльской она именуется, потому что некоторое время пребывала в городе Путивле Курской губернии на городских воротах; впоследствии она была перенесена в путивльский Печерский монастырь.

Из детального рассмотрения сведений, помещенных в различных литургических и исторических документах о Путивльской иконе Божией Матери, следует, что по крайней мере два образа носили это наименование.
Один из них хранился в Путивльском Молченском монастыре, другой – в храме Воскресения Христова г. Путивля. Фактором, объединяющим эти два образа, служит то, что явления икон произошли на городских воротах, но в разное время. В документах упоминаются различные даты явления образа – 1232, 1238, 1600 и 1635 г.

Сведения, помещенные на киоте, в котором хранилась икона Божией Матери из Молченского монастыря, представлены в «Доношении» игумена Мануила. Из них следует, что «От создания мира в лето 7143 году от Рождества Христова 1635 г. мая во второй день в первом часу дни бысть явление Пресвятыя Богородицы Одигитрии во граде Путивле яже внутрь града у передних Никольских врат».

О второй Путивльской иконе свидетельствует историк нач. XX в. oтец Иаков Левитский: «Этому городу на пути и благоугодно было Промыслу Божию накануне смутного времени 2 мая 1600 г. явить чудесно икону Божией Матери Путеводительницы, находящейся в настоящее время в Воскресенской церкви под видом большого и оригинального образа Божией Матери, на задней стене которого находится следующая надпись киноварью:
"Лета 7108 года 2 маия в 1-й час дне явление Пресвятыя Владычицы нашея Богородицы и Присно девы Марии образ честного и святого Ея Одигитрии во граде Путивле в первых городовых вратах"». В церковных описях, существующих со времени основания храма, эта икона называется «явленной».

Существуют сведения, что чудотворный образ Пресвятой Богородицы долгое время находился на городских воротах и прославился многочисленными чудотворениями и знамениями.

Благодаря заступничеству Богородицы через Свою святую икону, город Путивль «от нахождения в давних годах на град Путивль татарских людей, а в прошлых годах от свеев (шведов) неоднократно был избавляем». Во времена воинствующего атеизма первообраз чудотворной иконы, как и многие другие святыни Русской Православной Церкви, был утрачен. Сохранились лишь иллюстрации в дореволюционных изданиях, где Божия Матерь изображена с Предвечным Младенцем, держащим в левой руке шар, как символ Вседержителя; у правой руки Богоматери изображена лестница, в свою очередь символизирующая соединение земного с Небесным через Рождество Спасителя. Подобное изображение встречается и на Молченской иконе Пресвятой Богородицы.

Путивльский Преображенский собор

Несмотря на утрату древнего образа, православный народ и в наше время почитает Путивльскую икону Пресвятой Богородицы. К современному списку с чудотворного образа Божией Матери, пребывающему ныне в Путивльском Преображенском соборе, не иссякает поток любящих, благодарных сердец.


Путивльская икона Божией Матери

Богоматерь изображена на этой чудотворной иконе с Предвечным Младенцем, держащим в левой руке шар, символ Его вседержительства и обладания всем миром. У правой руки Богоматери изображена лестница; это символ того, что Она, родив Иисуса Христа, примирившего Бога с человечеством, соединила таким образом земное с небесным.
Довольно часто Путивльскую икону Пресвятой Богородицы путают с Молченской. Обе иконы связаны с городом Путивлем Курской губернии (ныне Сумская епархия). Но если была явлена на болоте Молча под Путивлем, а потом была перенесена в город, то Путивльская икона изначально пребывала на городских воротах Путивля, а потом была перенесена в Путивльский Печерский монастырь.

Иконография двух образов очень схожа. На Путивльской иконе, так же как и на Молченской, Божия Матерь держит в руках лестницу – символ соединения небесного с земным, примирения Бога с человечеством. В руках у Богомладенца шар – символ Его обладания всем миром. На современных списках иногда шар не изображают.

Празднование


Путивльская икона Божией Матери

Акафист Пресвятей Владычице нашей Богородице в память явления чудотворныя иконы Ея, Путивльския

Кондак 1
Возбранной Воеводе и Всемилостивей Госпоже и Владычице, преславней Заступнице града Путивльскаго и всех христиан Упованию, приидите вернии похвальная пения принесем, честную икону Ея лобызающе и умиленною душею вопиюще:

Икос 1
Архангел Гавриил послан бысть с небесе, во еже рещи Богородице Радуйся, и людие путивльстии радовахуся, явление лика Ея пресветлаго на вратех града своего зряще, ликовствоваху же вопиюще той сице:
Радуйся, корене Давидова отрасле преславная:
Радуйся, праведными Иоакимом и Анною воспитанная.
Радуйся, во храме Божием чистотою и смирением просиявшая:
Радуйся, пророческая словеса преславно исполнившая.
Радуйся, Адама и Евы тьмы адовы избавльшая:
Радуйся, светом Сына Твоего весь мир осиявшая.
Радуйся, всех верных жизни вечныя сподобляющая,
Радуйся окаянных демонов козни разрушающая.
Радуйся, путь незаблудный, еже ко спасению показующая:
Радуйся, бездны греховныя изымающая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 2
Видяще чудеса и знамения от святых икон Твоих, Владычице, бываемыя, прославляем Тя, сих Подательницу, и Сына Твоего славословим, вопиюще Богу: Аллилуиа.

Икос 2
Разум человеческий тайну Боговоплощения постигнути не может, и уста наша славу и величие Царицы Небесныя изглаголати недоумеют; обаче сердце сокрушенно, еже Бог не уничижит, вопиет Той таковая:
Радуйся, смирения и кротости преславная Наставнице:
Радуйся, рода христианскаго первейшая Заступнице.
Радуйся, Владычице, иконы Своя нам преславно являющая:
Радуйся, чтущим я скоро помогающая.
Радуйся, Света незаходимаго Родительнице:
Радуйся, всем Тому последующих благая Путеводительнице.
Радуйся, грабителей храмов Божиих наказующая:
Радуйся, о благолепии Домов Божиих радеющих благословляющая.
Радуйся, Херувимов несравненно честнейшая:
Радуйся, Серафимов воистину славнейшая.
Радуйся, всех скорбящих неизреченная радосте:
Радуйся, благоговейных монахов и пресвитеров сладосте.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 3
Сила Божия осени древле град Путивльский, егда икона Твоя, Владычице, на вратех Никольских дивным светом просия, и множество чудес от нея источися. Тем же и ныне нас не забуди, Премилостивая, вопиющих Ти: Аллилуиа.

Икос 3
Имуще преславный образ Твой, Приснодево, град Путивльский радуется, и вся земля Русская вкупе с ним торжествует, пришествие Твое во иконе дивней славяще, убогими же языки дерзающе пети сицевая:
Радуйся, землю Русскую крепце возлюбившая:
Радуйся, храмы и обители имене Своего зде во множестве насадившая.
Радуйся, помощь во бранех воинству нашему подающая:
Радуйся, агарян конечне посрамляющая.
Радуйся, умы верных пети во славу Твою воздвизающая:
Радуйся, и несмысленная тожде творити научающая.
Радуйся, правителей нечестивых вразумляющая:
Радуйся, сирым и странным помогающая.
Радуйся, демонов силою Своею устрашающая:
Радуйся, кающихся грешников во брани духовней укрепляющая.
Радуйся, души наша ко Господу возводящая:
Радуйся, телесныя язвы наша врачующуя.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 4
Буря смущения душевнаго в верных путивлечах воздвижеся, егда татарове окаяннии, а послежде и свее, ко граду их приступиша, погубити тех тщащеся; Ты же, Владычице, чрез икону Свою, град Путивль от поганых защитила есть, воздвизая спасенных благодарне вопити: Аллилуиа.

Икос 4
Слышаша людие российстии весть о чудесех и знамениях, чрез икону Твою, Богородице, бываемыя, притекаху во град Путивль, образ честный лобызающе, и Тебе, истинней чудесем Виновнице взываша:
Радуйся, граждан путивльских от татар и свеев избавление:
Радуйся, агарян беззаконных конечное посрамление.
Радуйся, смертоносныя заразы скорое от нас отгнание:
Радуйся, благодати Божия преславное призвание.
Радуйся, оградо несокрушимая, всем спасения чающим:
Радуйся, столпе и утверждение всем право в Тя верующим.
Радуйся, отрадо чистым сердцем Сыну Твоему работающим:
Радуйся, утешение всем, о гресех своих плачущим.
Радуйся, успокоение во обителех Твоих живущим:
Радуйся, наградо, благолепие храмов Божиих любящим.
Радуйся, исцеление душевное и телесное подающая просящим:
Радуйся, воздаяние скорое, милостыню творящим.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 5
Боготечную звезду узревше волсви, достигоша Царя Славы, яко Младенца в яслех лежаща. Тем же и нас, убогих, иконам Твоим, Приснодево, припадающих, к познанию Сына Твоего направи, да спасение улучивше, воспоем: Аллилуиа.

Икос 5
Видяще лествицу в деснице Твоей, Богоневесто, тайну снизшествия Сына Твоего к нам грешным разумеем. Ты же, превыше Херувим превознесенная, и паче Серафим прославленная, возведи души наша горе, да Горняго Иерусалима достигше, взывати Ти сице начнем:
Радуйся, Лествице мысленная, Иаковом древле виденная:
Радуйся, Стамно златая, манны исполненная.
Радуйся, Иосифу праведному обрученная:
Радуйся Гавриилом Архангелом обрадованная.
Радуйся, Кадильнице благоухающая, Духа Свята исполненная:
Радуйся, Лампадо пресветлая, благодатиею Божией возжженная.
Радуйся, Трапезо, Хлеб Живота вечнаго имущая:
Радуйся, Чаше златая, Невместимаго вместившая.
Радуйся, Молитвеннице неустанная, Сына Своего о нас молящая:
Радуйся, Ходатаице пред Тем благая, прощение нам скоро подающая.
Радуйся, Звездо утренняя, во тьме греховней сияющая:
Радуйся, Луно пресветлая, Солнцу правды предшествующая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 6
Проповедует вся земля русская заступничество Твое за род человеческий пред Сыном Твоим и Господем нашим, Владычице Небесная, ни един бо, с верою к Тебе притекаяй, тощ отыде. Тем же молимся Тебе: пробави милость Свою всем иконы Твоя чтущим, Богови же вопиющим: Аллилуиа.

Икос 6
Возсиявый древле на вратех Путивльских образ Твой, Приснодево, радости неизреченныя даже до днесь сердца наша исполняет; радость же сию никтоже николиже возьмет от нас, тем вопием со умилением сице:
Радуйся, явлением Архангела не устрашенная:
Радуйся, названием от того благодатной почтенная.
Радуйся, великия чести, во еже быти Материю Господа удостоенная:
Радуйся, от Духа Свята приосененная.
Радуйся, праведною Елисаветою благословенною в женах нареченная:
Радуйся, и младенцем Предтечею приветствованная.
Радуйся, в убозем вертепе Царя Славы Родившая:
Радуйся, от пастырей и волхвов поклонение Сыну Своему лицезревшая.
Радуйся, словами праведнаго Симеона во храме опечаленная:
Радуйся, со смирением волю Божию приемшая.
Радуйся, спасения ради Богомладенца во Египте сокрывшаяся:
Радуйся, до умертвия иродова тамо пребывшая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 7
Хотяще достойно ублажити Тя, Приснодево, людие благочестивии пения и песни духовныя на похвалу Твою приносити тщатся. Тем же и мы, обаче и недостоинство свое разумеюще, дерзаем вопити Тебе: Аллилуиа.

Икос 7
Новыя чудесы иконою Своею явила еси нам, Владычице, егда многажды Путивль град, вкупе с селении близлежащими, во времена мора лютаго от конечнаго истребления свободила есть; людие же путивльстии, смерти избегше, благодарно возопиша Тебе сице:
Радуйся, на браце в Кане у Сына Своего чудо испросившая:
Радуйся, и ныне всем прибегающим к Тебе помогающая.
Радуйся, всеми роды доныне ублажаемая:
Радуйся верными присно превозносимся.
Радуйся, с Сыном Своим даже до смерти Его на Голгофе пребывшая:
Радуйся, сбытие проречения Симеонова тамо узревшая.
Радуйся, весь род человечь при Кресте Господнем усыновившая:
Радуйся, Начальника Жизни в Гефсимании во гроб положившая.
Радуйся, прежде всех явлением Воскресшаго Господа обрадованная:
Радуйся, вкупе со Апостолы снитием Духа Святаго почтенная.
Радуйся, на святую гору Афонскую токмо ступивши идолы сокрушившая:
Радуйся, тую в жребий Себе избравшая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 8
Странно есть безбожником и еретиком окаянным зрети знамения милости Господней, яже чрез святыя иконы Богородицы верным неоскудно подаются; мы же, православнии, имуще Таковую Заступницу, вопием Рождшемуся от Нея: Аллилуиа.

Икос 8
Вси концы земли русския прославляют ныне Матерь Божию, Той бо воистину похвала подобает, яко Заступнице усердной рода христианского, Сей же и мы днесь любовию пения таковая принесем:
Радуйся, иконы Своя чтити благословившая:
Радуйся, веру чтущих я николиже посрамившая.
Радуйся, весть о скором Успении Своем от Гавриила приемшая:
Радуйся, к Сыну Своему душею и телом возшедшая.
Радуйся, пред Успением Своим пришествием Апостолов обрадованная:
Радуйся, собравшихся при одре Твоем утешавшая.
Радуйся, в третий час дне от мира сего отшедшая:
Радуйся, в руце Божественнаго Сына Твоего душу Свою предавшая.
Радуйся, яко тело Твое тления не познало есть:
Радуйся, яко душа Твоя в селения горняя вознеслася есть.
Радуйся, чрез тело Свое и по Успении врачевания подававшая:
Радуйся, безумие жидовина Авфония чудесне обличившая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 9
Всяк, верою иконы Твоя, Владычице, почитаяй, просимое, еже ко спасению, от Тебе скоро приемлет. Мы же, маловернии, аще и милости Твоей грех наших ради недостойнии, дерзаем взывати Ти: Аллилуиа.

Икос 9
Ветия хитрословесныя умолкают, не может бо язык человечь всю славу Твою, Владычице поведати, разум же земнородный, грехом помраченный, всю тайну домостроительства спасения нашего, чрез Тебе бывшую, вместити не может. Обаче дерзаем взывати Ти сицевая:
Радуйся, Рождеством Своим мирови радость возвестившая:
Радуйся, и во Успении Своем никогоже опечалившая.
Радуйся, три дня и три нощи при гробе Твоем от Апостол славословимая:
Радуйся, и от Ангел даже до днесь присно хвалимая.
Радуйся, слезы Фомины чудесне осушившая:
Радуйся, всем Апостолом преславно по Успении Себе явившая.
Радуйся, во смирении глубоцем весь живот свой проводившая:
Радуйся, тому же многия научившая.
Радуйся, Пренепорочная, от чрева Твоего плоть и кровь Сыну Божию давшая:
Радуйся, теми причащатися ны призывающая.
Радуйся, превыше всех святых и праведник поставленная:
Радуйся, и превыше сил небесных превознесенная.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 10
Спасти хотяще от поганых град Путивльский, на страже земли русския стоящь, древле явила еси в нем предивный образ Свой, Обрадованная, ему же и ныне верою притекающе и любовию лобызающе, просимая получаем, вопиюще Богу: Аллилуиа.

Икос 10
Стена еси крепкая воистину, всем спасения чающим, Богородице Владычице: тем же зрим дивныя храмы и честныя обители во имя Твое, Непорочная, по всей земли Российстей воздвизаемая, идеже вернии на молитву собирающеся, присно приносят Ти пения сия:
Радуйся, в Рождестве девство сохранившая:
Радуйся, и во Успении мира не оставившая.
Радуйся, Дево, избранна яко солнце:
Радуйся, Владычице добра, яко луна.
Радуйся, чистых дев венец лучший имущая;
Радуйся, благодатных жен превосходящая.
Радуйся, у Креста Сына Твоего более всех мученик пострадавшая:
Радуйся, ублажение Свое от всех родов предзревшая.
Радуйся, во Успении Твоем славу превышшую всех преподобных стяжавшая:
Радуйся, и беззребренники цельбы Своими превозшедшая.
Радуйся, книго Слова Ипостаснаго:
Радуйся, Святая Святых большая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 11
Пения нашего не возгнушайся, Непорочная, аще бо и убогими усты и скверным языком приносится, но яко Мати еси всем, иже христианы нарицаются, не отрини нас грешных, имуще бо печать святаго Крещения, дерзаем взывати Рождшемуся от Тебе: Аллилуиа.

Икос 11
Светоприемную свещу зрим икону Твою, Всеблаженная, во граде бо Путивле древле паче солнца чувственнаго возсия, яко истинная Одигитрия, путь ко спасению всем, онаго чающим, показующи, всех вопити воздвизающе сице:
Радуйся, яко словес, имиже достойно хвалити тя не обретаем:
Радуйся, яко Тобою Царствия Небеснаго достигнути чаем.
Радуйся, из глубины греховныя нас воздвизающая:
Радуйся, к зрению спасения сердечныя очи наша просвещающая.
Радуйся, яко под Твою милость вернии притекают:
Радуйся, яко вси в Тебе помощь обретают.
Радуйся, руно Гедеоново орошенное:
Радуйся, жезле Ааронь прозябший.
Радуйся, ковчеже Завета, Духом Святым осененная:
Радуйся, радуго многоцветная, добродетельми сияющая.
Радуйся, яко утро проницающая:
Радуйся, яко молния благодатию блистающая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 12
Благодать людем Своим дати восхотевше, Пренепорочная, присно иконы Твоя по всему лицу земли прославляеши еси, Богородице: едину же от сих, иже Путивльская именуется, обстояще ныне, вопием Ти: Аллилуиа.

Икос 12
Поюще чудеса Твоя, Всемилостивая, проповедуем от Тебе Рождшагося, ублажаем на земле Тебе послуживших, умоляем ненавидящих имя Твое, да покаются и зловерие свое да отвергнут; знамения же, от святых икон Твоих бываемая, воздвизают всех вопити Ти таковая:
Радуйся, небесе и земли преславная Царице:
Радуйся, чистоты образе, непорочная Голубице.
Радуйся, родителей неплодных предивное прозябение:
Радуйся, безбожник и агарян великое посрамление.
Радуйся, клятву древнюю разрушившая:
Радуйся, Адама и Еву тли смертныя свободившая.
Радуйся, яко с Рождеством Твоим заря искупления восходит:
Радуйся, яко Тобою нощь греха конечне преходит.
Радуйся, Пресвятому Духу уневестившаяся:
Радуйся, чрез все время живота Своего Христу Богу нашему трудившаяся.
Радуйся, Господем яко венец рода человеча избранная:
Радуйся, преизобильно Духом Святым помазанная.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 13
О, Владычице наша, не напрасно Одигитриею именуемая, нынешнее наше малое молебное пение не отвергни, иже пред иконою Путивльскою Тебе приносится! Управи ны грехми ослепленныя в Царство Сына Твоего, Христа Бога нашего, идеже вкупе со всеми святыми возопием Ти: Аллилуиа.

Сей Кондак глаголи трижды, и абие по прочтении его паки глаголи Икос и Кондак 1й

Молитва

О, Пресвятая Дево, Владычице наша Богородице! Ты еси первая наша Молитвеннице и скорая к Богу Ходатаице! Услыши ны, грешныя чада Твоя, в беззакониях погибающия, не отвратися от нас за премногия грехи наша, имиже мы на кийждо день и час Сына Твоего паки распинаем, и Тебе, Матерь Всемилостивую, аки на Голгофе паки страдати понуждаем. Осияй ны светом славы Твоея, да вся грехи наша окаянныя увидим и искоренити потщимся. Ты, Госпоже, древле град Путивль от полков поганых избавившая, и ныне нас от полчищ бесовских, иже на ны люто нападают, милостию Твоею свободи. Путеводствуй ны ко спасению, да сподобимся вкупе со всеми святыми, от века Богови благоугодившими славити и воспевати на небесех Рождшагося от Тебе, и Твое имя величати во веки веков. Аминь.

ТРОПАРЬ, глас 4

Днесь светло красуется древний град Путивль, поминающе славное чудо Пресвятыя Богородицы: древле бо икона Ея на вратех Никольских яко звезда пресветлая возсия, души всех к ней притекающих дивным светом озари. Тем верою и любовию Владычице вопием: спаси град Свой и люди.

Copyright © 2015 Любовь безусловная

Наверное, каждый православный христианин хоть раз в жизни слышал о таких иконах Богоматери, как Владимирская, Казанская, Иверская и прочие. И это не удивительно, ведь на территории постсоветских стран Православная Церковь с особенным усердием и благоговением почитает эти иконы. Все это связано с тем, что иконы эти непосредственно повлияли на историю христианства и на историю данных стран в целом.

Менее известной, но не менее важной является икона Божией Матери Путивльская, о которой и пойдет речь.

История происхождения иконы

Свое название образ берет от древнего города Путивля, Курской губернии. Сейчас этот город расположен на территории современной Украины, а именно в Сумской области.

Икона Богородицы «Путивльская»

Из исторических источников стало известно, что существовало, по крайней мере, два образа с подобным названием. Одна икона находилась в местном Молченском монастыре, а вторая - в Путивльском храме Воскресения Господня.

По описанию священнослужителей, обе иконы явили чудеса и знамения, только в разные года. Располагались они на городских воротах, тем самым защищая город своим небесным покровительством от опасностей. Так, город несколько раз был спасен от набега татар.

К сожалению, первообраз иконы был утрачен во времена атеистической политики коммунистической партии. До современных православных христиан дошли только иллюстрации из дореволюционной церковной литературы.

Молченская икона же была перенесена из монастыря на городские врата после явления на болоте Молча. Иконопись обеих икон практически аутентична. В руках у Богоматери находится лестница, которая символизирует соединение между земным и небесным мирами. В руках у Богомладенца находится шар, в знак власти Бога над всем миром. Один из списков и по сегодня находится в Преображенском соборе города Путивля.

В Православной Церкви празднование в честь Путивльской иконы установлен на 15 мая (2 мая по старому стилю).

Важно знать! На современных списках Младенец изображается без шара в руках.

В чем помогает и как молиться

Перед данной иконой можно просить заступничества Богородицы перед Богом за себя и близких или молить о помощи в любой сложной жизненной ситуации. Ведь только по ходатайству Пречистой Девы Марии Господь прощает людям многие прегрешения.

Путивльская икона Божией Матери

Богородица, благодаря своему смирению и кротости, была вознаграждена Господом и удостоилась высших похвал, став при этом самой достойной из всего рода человеческого. При этом она осталась самой близкой заступницей для людей: ведь кому как не Ей знать, как трудно бывает человеку жить в мире полном искушений.

Особой же молитвы перед этой иконой не существует. Можно молиться своими словами, а лучше - произносить про себя или в голос Богородичные молитвы.

Молитва «Достойно есть»

Достойно есть яко воистинну блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.

Молитва «Радуйся»

Богородице Дево, радуйся, Благодатная Марие, Господь с Тобою; благословена Ты в женах и благословен Плод чрева Твоего, яко Спаса родила еси душ наших.

Молитва «Царице моя Преблагая»

Царице моя преблагая, надеждо моя Богородице,
приятелище сирых и странных предстательница,
скорбящих радосте, обидимых покровительнице!
Зриши мою беду, зриши мою скорбь,
помози ми яко немощну, окорми мя яко странна.
Обиду мою веси, разреши ту, яко волиши:
яко не имам иныя помощи разве Тебе,
ни иныя предстательницы,
ни благия утешительницы, токмо Тебе, о Богомати,
яко да сохраниши мя и покрыеши во веки веков. Аминь.

Из детального рассмотрения сведений, помещенных в различных литургических и исторических документах о Путивльской иконе Божией Матери, следует, что по крайней мере два образа носили это наименование.

Один из них хранился в Путивльском Молченском монастыре, другой – в храме Воскресения Христова г. Путивля. Фактором, объединяющим эти два образа, служит то, что явления икон произошли на городских воротах, но в разное время. В документах упоминаются различные даты явления образа – 1232, 1238, 1600 и 1635 годы.

Сведения, помещенные на киоте, в котором хранилась икона Божией Матери из Молченского монастыря, представлены в «Доношении» игумена Мануила. Из них следует, что «От создания мира в лето 7143 году от Рождества Христова 1635 мая во второй день в первом часу дни бысть явление Пресвятыя Богородицы Одигитрии во граде Путивле яже внутрь града у передних Никольских врат».

О второй Путивльской иконе свидетельствует историк начала XX века oтец Иаков Левитский: «Этому городу на пути и благоугодно было Промыслу Божию накануне смутного времени 2 мая 1600 г. явить чудесно икону Божией Матери Путеводительницы, находящейся в настоящее время в Воскресенской церкви под видом большого и оригинального образа Божией Матери, на задней стене которого находится следующая надпись киноварью: "Лета 7108 года 2 маия в 1-й час дне явление Пресвятыя Владычицы нашея Богородицы и Присно девы Марии образ честного и святого Ея Одигитрии во граде Путивле в первых городовых вратах"». В церковных описях, существующих со времени основания храма, эта икона называется «явленной».

Существуют сведения, что чудотворный образ Пресвятой Богородицы долгое время находился на городских воротах и прославился многочисленными чудотворениями и знамениями.

Благодаря заступничеству Богородицы через Свою святую икону, город Путивль «от нахождения в давних годах на град Путивль татарских людей, а в прошлых годах от свеев (шведов) неоднократно был избавляем».

Во времена воинствующего атеизма первообраз чудотворной иконы, как и многие другие святыни Русской Православной Церкви, был утрачен. Сохранились лишь иллюстрации в дореволюционных изданиях, где Божия Матерь изображена с Предвечным Младенцем, держащим в левой руке шар, как символ Вседержителя; у правой руки Богоматери изображена лестница, в свою очередь символизирующая соединение земного с Небесным через Рождество Спасителя. Подобное изображение встречается и на Молченской иконе Пресвятой Богородицы.

Несмотря на утрату древнего образа, православный народ и в наше время почитает Путивльскую икону Пресвятой Богородицы. К современному списку с чудотворного образа Божией Матери, пребывающему ныне в Путивльском Преображенском соборе, не иссякает поток любящих, благодарных сердец.

Путивльская икона Божией Матери

Чудотворный образ Божией Матери "Путивльский" известен с 1635 года.
День празднования - 02 (15) мая.

История иконы

Явилась 2 мая 1635 года в городе Путивле Курской губернии (ныне Сумская епархия) у бывших Никольских ворот.

Чудотворный образ долгое время находился на городских воротах и прославился многочисленными чудотворениями и знамениями, защищая жителей от набегов татар и воинственных шведов. Со временем был перенесен в Путивльский Печерский монастырь.

Перед святыней просят в основном о заступничестве, но каждый, пришедший к ней с чистым сердцем, обязательно будет услышан.

Иконография

Богоматерь изображена на этой чудотворной иконе с Предвечным Младенцем, держащим в левой руке шар, символ Его вседержительства и обладания всем миром. У правой руки Богоматери изображена лестница, это символ того, что Она, родив Иисуса Христа, примирившего Бога с человечеством, соединила таким образом земное с небесным. На современных списках иногда шар не изображают.

Тропарь Божией Матери пред чудотворною иконою Ея Путивльския. Глас 4:

Днесь светло красуется древний град Путивль, /
поминающе славное чудо Пресвятыя Богородицы: /
древле бо икона Ея /
на вратех Никольских яко звезда пресветлая возсия, /
души всех к ней притекающих дивным светом озари. /
Тем верою и любовию Владычице вопием: // спаси град Свой и люди.

Кондак Божией Матери пред чудотворною иконою Ея Путивльския. Глас 4:

Необоримая Заступнице земли Путивльския, /
от враг иноплеменных и лютых /
и Избавительнице Милостивая /
язвы смертоносныя. /
Избави рабы Твоя всяких бед и скорбей, /
верою и любовию чудотворней иконе Твоей припадающия, //
и спаси, Благая, души наша.

Акафист Пресвятей Владычице нашей Богородице в память явления чудотворныя иконы Ея, Путивльския:

Кондак 1

Возбранной Воеводе и Всемилостивей Госпоже и Владычице, преславней Заступнице града Путивльскаго и всех христиан Упованию, приидите вернии похвальная пения принесем, честную икону Ея лобызающе и умиленною душею вопиюще:

Икос 1

Архангел Гавриил послан бысть с небесе, во еже рещи Богородице Радуйся, и людие путивльстии радовахуся, явление лика Ея пресветлаго на вратех града своего зряще, ликовствоваху же вопиюще той сице:
Радуйся, корене Давидова отрасле преславная:
Радуйся, праведными Иоакимом и Анною воспитанная.
Радуйся, во храме Божием чистотою и смирением просиявшая:
Радуйся, пророческая словеса преславно исполнившая.
Радуйся, Адама и Евы тьмы адовы избавльшая:
Радуйся, светом Сына Твоего весь мир осиявшая.
Радуйся, всех верных жизни вечныя сподобляющая,
Радуйся окаянных демонов козни разрушающая.
Радуйся, путь незаблудный, еже ко спасению показующая:
Радуйся, бездны греховныя изымающая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 2

Видяще чудеса и знамения от святых икон Твоих, Владычице, бываемыя, прославляем Тя, сих Подательницу, и Сына Твоего славословим, вопиюще Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум человеческий тайну Боговоплощения постигнути не может, и уста наша славу и величие Царицы Небесныя изглаголати недоумеют; обаче сердце сокрушенно, еже Бог не уничижит, вопиет Той таковая:
Радуйся, смирения и кротости преславная Наставнице:
Радуйся, рода христианскаго первейшая Заступнице.
Радуйся, Владычице, иконы Своя нам преславно являющая:
Радуйся, чтущим я скоро помогающая.
Радуйся, Света незаходимаго Родительнице:
Радуйся, всем Тому последующих благая Путеводительнице.
Радуйся, грабителей храмов Божиих наказующая:
Радуйся, о благолепии Домов Божиих радеющих благословляющая.
Радуйся, Херувимов несравненно честнейшая:
Радуйся, Серафимов воистину славнейшая.
Радуйся, всех скорбящих неизреченная радосте:
Радуйся, благоговейных монахов и пресвитеров сладосте.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 3

Сила Божия осени древле град Путивльский, егда икона Твоя, Владычице, на вратех Никольских дивным светом просия, и множество чудес от нея источися. Тем же и ныне нас не забуди, Премилостивая, вопиющих Ти: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще преславный образ Твой, Приснодево, град Путивльский радуется, и вся земля Русская вкупе с ним торжествует, пришествие Твое во иконе дивней славяще, убогими же языки дерзающе пети сицевая:
Радуйся, землю Русскую крепце возлюбившая:
Радуйся, храмы и обители имене Своего зде во множестве насадившая.
Радуйся, помощь во бранех воинству нашему подающая:
Радуйся, агарян конечне посрамляющая.
Радуйся, умы верных пети во славу Твою воздвизающая:
Радуйся, и несмысленная тожде творити научающая.
Радуйся, правителей нечестивых вразумляющая:
Радуйся, сирым и странным помогающая.
Радуйся, демонов силою Своею устрашающая:
Радуйся, кающихся грешников во брани духовней укрепляющая.
Радуйся, души наша ко Господу возводящая:
Радуйся, телесныя язвы наша врачующуя.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 4

Буря смущения душевнаго в верных путивлечах воздвижеся, егда татарове окаяннии, а послежде и свее, ко граду их приступиша, погубити тех тщащеся; Ты же, Владычице, чрез икону Свою, град Путивль от поганых защитила есть, воздвизая спасенных благодарне вопити: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаша людие российстии весть о чудесех и знамениях, чрез икону Твою, Богородице, бываемыя, притекаху во град Путивль, образ честный лобызающе, и Тебе, истинней чудесем Виновнице взываша:
Радуйся, граждан путивльских от татар и свеев избавление:
Радуйся, агарян беззаконных конечное посрамление.
Радуйся, смертоносныя заразы скорое от нас отгнание:
Радуйся, благодати Божия преславное призвание.
Радуйся, оградо несокрушимая, всем спасения чающим:
Радуйся, столпе и утверждение всем право в Тя верующим.
Радуйся, отрадо чистым сердцем Сыну Твоему работающим:
Радуйся, утешение всем, о гресех своих плачущим.
Радуйся, успокоение во обителех Твоих живущим:
Радуйся, наградо, благолепие храмов Божиих любящим.
Радуйся, исцеление душевное и телесное подающая просящим:
Радуйся, воздаяние скорое, милостыню творящим.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 5

Боготечную звезду узревше волсви, достигоша Царя Славы, яко Младенца в яслех лежаща. Тем же и нас, убогих, иконам Твоим, Приснодево, припадающих, к познанию Сына Твоего направи, да спасение улучивше, воспоем: Аллилуиа.

Икос 5

Видяще лествицу в деснице Твоей, Богоневесто, тайну снизшествия Сына Твоего к нам грешным разумеем. Ты же, превыше Херувим превознесенная, и паче Серафим прославленная, возведи души наша горе, да Горняго Иерусалима достигше, взывати Ти сице начнем:
Радуйся, Лествице мысленная, Иаковом древле виденная:
Радуйся, Стамно златая, манны исполненная.
Радуйся, Иосифу праведному обрученная:
Радуйся Гавриилом Архангелом обрадованная.
Радуйся, Кадильнице благоухающая, Духа Свята исполненная:
Радуйся, Лампадо пресветлая, благодатиею Божией возжженная.
Радуйся, Трапезо, Хлеб Живота вечнаго имущая:
Радуйся, Чаше златая, Невместимаго вместившая.
Радуйся, Молитвеннице неустанная, Сына Своего о нас молящая:
Радуйся, Ходатаице пред Тем благая, прощение нам скоро подающая.
Радуйся, Звездо утренняя, во тьме греховней сияющая:
Радуйся, Луно пресветлая, Солнцу правды предшествующая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 6

Проповедует вся земля русская заступничество Твое за род человеческий пред Сыном Твоим и Господем нашим, Владычице Небесная, ни един бо, с верою к Тебе притекаяй, тощ отыде. Тем же молимся Тебе: пробави милость Свою всем иконы Твоя чтущим, Богови же вопиющим: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявый древле на вратех Путивльских образ Твой, Приснодево, радости неизреченныя даже до днесь сердца наша исполняет; радость же сию никтоже николиже возьмет от нас, тем вопием со умилением сице:
Радуйся, явлением Архангела не устрашенная:
Радуйся, названием от того благодатной почтенная.
Радуйся, великия чести, во еже быти Материю Господа удостоенная:
Радуйся, от Духа Свята приосененная.
Радуйся, праведною Елисаветою благословенною в женах нареченная:
Радуйся, и младенцем Предтечею приветствованная.
Радуйся, в убозем вертепе Царя Славы Родившая:
Радуйся, от пастырей и волхвов поклонение Сыну Своему лицезревшая.
Радуйся, словами праведнаго Симеона во храме опечаленная:
Радуйся, со смирением волю Божию приемшая.
Радуйся, спасения ради Богомладенца во Египте сокрывшаяся:
Радуйся, до умертвия иродова тамо пребывшая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 7

Хотяще достойно ублажити Тя, Приснодево, людие благочестивии пения и песни духовныя на похвалу Твою приносити тщатся. Тем же и мы, обаче и недостоинство свое разумеюще, дерзаем вопити Тебе: Аллилуиа.

Икос 7

Новыя чудесы иконою Своею явила еси нам, Владычице, егда многажды Путивль град, вкупе с селении близлежащими, во времена мора лютаго от конечнаго истребления свободила есть; людие же путивльстии, смерти избегше, благодарно возопиша Тебе сице:
Радуйся, на браце в Кане у Сына Своего чудо испросившая:
Радуйся, и ныне всем прибегающим к Тебе помогающая.
Радуйся, всеми роды доныне ублажаемая:
Радуйся верными присно превозносимся.
Радуйся, с Сыном Своим даже до смерти Его на Голгофе пребывшая:
Радуйся, сбытие проречения Симеонова тамо узревшая.
Радуйся, весь род человечь при Кресте Господнем усыновившая:
Радуйся, Начальника Жизни в Гефсимании во гроб положившая.
Радуйся, прежде всех явлением Воскресшаго Господа обрадованная:
Радуйся, вкупе со Апостолы снитием Духа Святаго почтенная.
Радуйся, на святую гору Афонскую токмо ступивши идолы сокрушившая:
Радуйся, тую в жребий Себе избравшая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 8

Странно есть безбожником и еретиком окаянным зрети знамения милости Господней, яже чрез святыя иконы Богородицы верным неоскудно подаются; мы же, православнии, имуще Таковую Заступницу, вопием Рождшемуся от Нея: Аллилуиа.

Икос 8

Вси концы земли русския прославляют ныне Матерь Божию, Той бо воистину похвала подобает, яко Заступнице усердной рода христианского, Сей же и мы днесь любовию пения таковая принесем:
Радуйся, иконы Своя чтити благословившая:
Радуйся, веру чтущих я николиже посрамившая.
Радуйся, весть о скором Успении Своем от Гавриила приемшая:
Радуйся, к Сыну Своему душею и телом возшедшая.
Радуйся, пред Успением Своим пришествием Апостолов обрадованная:
Радуйся, собравшихся при одре Твоем утешавшая.
Радуйся, в третий час дне от мира сего отшедшая:
Радуйся, в руце Божественнаго Сына Твоего душу Свою предавшая.
Радуйся, яко тело Твое тления не познало есть:
Радуйся, яко душа Твоя в селения горняя вознеслася есть.
Радуйся, чрез тело Свое и по Успении врачевания подававшая:
Радуйся, безумие жидовина Авфония чудесне обличившая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 9

Всяк, верою иконы Твоя, Владычице, почитаяй, просимое, еже ко спасению, от Тебе скоро приемлет. Мы же, маловернии, аще и милости Твоей грех наших ради недостойнии, дерзаем взывати Ти: Аллилуиа.

Икос 9

Ветия хитрословесныя умолкают, не может бо язык человечь всю славу Твою, Владычице поведати, разум же земнородный, грехом помраченный, всю тайну домостроительства спасения нашего, чрез Тебе бывшую, вместити не может. Обаче дерзаем взывати Ти сицевая:
Радуйся, Рождеством Своим мирови радость возвестившая:
Радуйся, и во Успении Своем никогоже опечалившая.
Радуйся, три дня и три нощи при гробе Твоем от Апостол славословимая:
Радуйся, и от Ангел даже до днесь присно хвалимая.
Радуйся, слезы Фомины чудесне осушившая:
Радуйся, всем Апостолом преславно по Успении Себе явившая.
Радуйся, во смирении глубоцем весь живот свой проводившая:
Радуйся, тому же многия научившая.
Радуйся, Пренепорочная, от чрева Твоего плоть и кровь Сыну Божию давшая:
Радуйся, теми причащатися ны призывающая.
Радуйся, превыше всех святых и праведник поставленная:
Радуйся, и превыше сил небесных превознесенная.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 10

Спасти хотяще от поганых град Путивльский, на страже земли русския стоящь, древле явила еси в нем предивный образ Свой, Обрадованная, ему же и ныне верою притекающе и любовию лобызающе, просимая получаем, вопиюще Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси крепкая воистину, всем спасения чающим, Богородице Владычице: тем же зрим дивныя храмы и честныя обители во имя Твое, Непорочная, по всей земли Российстей воздвизаемая, идеже вернии на молитву собирающеся, присно приносят Ти пения сия:
Радуйся, в Рождестве девство сохранившая:
Радуйся, и во Успении мира не оставившая.
Радуйся, Дево, избранна яко солнце:
Радуйся, Владычице добра, яко луна.
Радуйся, чистых дев венец лучший имущая;
Радуйся, благодатных жен превосходящая.
Радуйся, у Креста Сына Твоего более всех мученик пострадавшая:
Радуйся, ублажение Свое от всех родов предзревшая.
Радуйся, во Успении Твоем славу превышшую всех преподобных стяжавшая:
Радуйся, и беззребренники цельбы Своими превозшедшая.
Радуйся, книго Слова Ипостаснаго:
Радуйся, Святая Святых большая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 11

Пения нашего не возгнушайся, Непорочная, аще бо и убогими усты и скверным языком приносится, но яко Мати еси всем, иже христианы нарицаются, не отрини нас грешных, имуще бо печать святаго Крещения, дерзаем взывати Рождшемуся от Тебе: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемную свещу зрим икону Твою, Всеблаженная, во граде бо Путивле древле паче солнца чувственнаго возсия, яко истинная Одигитрия, путь ко спасению всем, онаго чающим, показующи, всех вопити воздвизающе сице:
Радуйся, яко словес, имиже достойно хвалити тя не обретаем:
Радуйся, яко Тобою Царствия Небеснаго достигнути чаем.
Радуйся, из глубины греховныя нас воздвизающая:
Радуйся, к зрению спасения сердечныя очи наша просвещающая.
Радуйся, яко под Твою милость вернии притекают:
Радуйся, яко вси в Тебе помощь обретают.
Радуйся, руно Гедеоново орошенное:
Радуйся, жезле Ааронь прозябший.
Радуйся, ковчеже Завета, Духом Святым осененная:
Радуйся, радуго многоцветная, добродетельми сияющая.
Радуйся, яко утро проницающая:
Радуйся, яко молния благодатию блистающая.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 12

Благодать людем Своим дати восхотевше, Пренепорочная, присно иконы Твоя по всему лицу земли прославляеши еси, Богородице: едину же от сих, иже Путивльская именуется, обстояще ныне, вопием Ти: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще чудеса Твоя, Всемилостивая, проповедуем от Тебе Рождшагося, ублажаем на земле Тебе послуживших, умоляем ненавидящих имя Твое, да покаются и зловерие свое да отвергнут; знамения же, от святых икон Твоих бываемая, воздвизают всех вопити Ти таковая:
Радуйся, небесе и земли преславная Царице:
Радуйся, чистоты образе, непорочная Голубице.
Радуйся, родителей неплодных предивное прозябение:
Радуйся, безбожник и агарян великое посрамление.
Радуйся, клятву древнюю разрушившая:
Радуйся, Адама и Еву тли смертныя свободившая.
Радуйся, яко с Рождеством Твоим заря искупления восходит:
Радуйся, яко Тобою нощь греха конечне преходит.
Радуйся, Пресвятому Духу уневестившаяся:
Радуйся, чрез все время живота Своего Христу Богу нашему трудившаяся.
Радуйся, Господем яко венец рода человеча избранная:
Радуйся, преизобильно Духом Святым помазанная.
Радуйся Одигитрие Путивльская, в Царствие Небесное наша преславная Путеводительнице.

Кондак 13

О, Владычице наша, не напрасно Одигитриею именуемая, нынешнее наше малое молебное пение не отвергни, иже пред иконою Путивльскою Тебе приносится! Управи ны грехми ослепленныя в Царство Сына Твоего, Христа Бога нашего, идеже вкупе со всеми святыми возопием Ти: Аллилуиа.

Сей Кондак глаголи трижды, и абие по прочтении его паки глаголи Икос и Кондак 1-й

Молитва ко Пресвятой Богородице пред Ее чудотворной иконою "Путивльская":

О, Пресвятая Дево, Владычице наша Богородице! Ты еси первая наша Молитвеннице и скорая к Богу Ходатаице! Услыши ны, грешныя чада Твоя, в беззакониях погибающия, не отвратися от нас за премногия грехи наша, имиже мы на кийждо день и час Сына Твоего паки распинаем, и Тебе, Матерь Всемилостивую, аки на Голгофе паки страдати понуждаем. Осияй ны светом славы Твоея, да вся грехи наша окаянныя увидим и искоренити потщимся. Ты, Госпоже, древле град Путивль от полков поганых избавившая, и ныне нас от полчищ бесовских, иже на ны люто нападают, милостию Твоею свободи. Путеводствуй ны ко спасению, да сподобимся вкупе со всеми святыми, от века Богови благоугодившими славити и воспевати на небесех Рождшагося от Тебе, и Твое имя величати во веки веков. Аминь.